Kvido
acryl/canvas 60x30cm
středa 16. července 2014
středa 2. července 2014
neděle 27. dubna 2014
Teréza Nováková: Dýchánky na pranýři
Ilustrace pro galerie-ne.cz
http://www.galerie-ne.cz/profily/detail/id/111/tereza-novakova-dychanky-na-pranyri
Ilustrace pro galerie-ne.cz
http://www.galerie-ne.cz/profily/detail/id/111/tereza-novakova-dychanky-na-pranyri
V době, kdy po sobě byli evangelíci a katolíci schopni navzájem
házet kamením, začala spisovatelka Teréza Nováková ve svém domku
v Proseči u Skutče pořádat Dýchánky pro paní a dívky všech vrstev.
„Nejsmutnější chalupu na světě“ koupila Teréza Nováková v Proseči u
Skutče, v cípu Vysočiny, roku 1903. Přivedl ji sem zájem o vesnický
život, zvyky, kroje a etnografii.
Na vesnici se tato pražská intelektuálka přestěhovala po padesátce, „na
sklonku svého života“ – jak se píše v jejím životopise. Sama předtím
prošla dívčí školou Svatavy Amerlingové a docházela i do Amerického
klubu českých dam, kam ji uvedla Karolina Světlá. V ženských spolcích v
Praze bojovala za rovnoprávnost a vzdělání žen. Za sebou měla řadu
článků, v nichž ženy nabádala k emancipaci. I na Prahu tehdy celkem
odvaha. Co teprve na malé vesnické poměry, kde jeden druhému vidí do
talíře? Už jen příchod ženy-spisovatelky vyvolal na vsi pozdvižení.
Vždyť jak popisuje Nováková ve svých prózách, ženy z Vysočiny jsou
ústupné, „musí být jako med a máslo, všemu se musí poddat“. Vzdělání pro
dívku je tu bráno jako výstřednost. Nováková jde proti proudu. Tohle
chce změnit.
A mnohé další. Vysočina totiž pořád žije v ovzduší zakořeněné
náboženské nesnášenlivosti. V části Proseče, kde bydlí, je 380 domů
hlásících se ke římskokatolické církvi a 366 domácností protestantských.
Přátelství se však mezi nimi nepěstuje. Vesnice je rozdělená. Na
jakákoli „ekumenická“ přátelství se tu hledí skrz prsty, znesvářené
tábory katolíků a evangelíků taková přátelství vnímají jako zradu.
Smíšené sňatky jsou nežádoucí. Ani to se Novákové nelíbí.
Nejprve proti této nenávisti začíná bojovat ve své chalupě, s perem v
ruce. Ve svých krutě realistických prózách dokumentuje případy
vzájemného napadání, a dokonce kamenování. Vykresluje ale i osobní
neštěstí, způsobené náboženskou netolerancí. Líčí krachující vztahy,
rodinné tragédie, kdy pár neunese nátlak svých rodin, sebevraždy z
nešťastné lásky. Cejch „nemanželských dětí“, jejichž život je provázen
hanbou až do jejich smrti. Nebo příběh zběhlého kněze, jehož rodina čelí
doživotnímu opovržení celé vesnické společnosti.
Autor: ms
Pak pražská intelektuálka překračuje místní tabu i za prahem svého
domku. Přestože je vyznáním katolička, začíná se v Proseči stýkat s
evangelickou inteligencí. K pobouření všech, katolíků i evangelíků, se
vzápětí začne zajímat i o sektu náboženských blouznivců, o nichž píše
knihu Děti čistého živého.
Pokud dosud lidé z Prosečska nad podivínskou spisovatelkou jen zvedali
obočí, po vydání tohoto románu nastalo peklo. Lidé se poznali, což vedlo
k další eskalaci napětí v obci. Místní nepochopili, co je literární
licence, i ti, kteří se se spisovatelkou přátelili, od ní začali dávat
ruce pryč.
V tu dobu už Teréza Nováková čelila vesnické nevzdělanosti žen aktivně.
Ve své chalupě pořádala Dýchánky pro paní a dívky všech vrstev, což u
vesnických mužů, kteří místo svých žen viděli u plotny a na poli,
vzbuzovalo nevoli. Do útoku přešel dokonce i katolický farář. O neblahé
emancipaci a škodlivém vlivu „čajů“ spisovatelky Novákové na místní ženy
začal kázat v kostele. Vesničanky, které seděly v lavicích, tak byly
veřejně pranýřovány. Stejný jed přicházel i od evangelického kněze. A
kronikář Trkal, místní autorita, se rozhodl, že Novákovou umlčí alespoň
tím, že existenci jejích dýchánků zatají ve své proklatě podrobné
kronice. Spisovatelka se však dusnou atmosférou odradit nenechala.
Co se tehdy v chalupě číslo 74 vlastně odehrávalo? Z dnešního pohledu
to zní nevinně. „Vedle vážené paní Kadlecové usedla paní Chalupníková a
vedle zas prostá žena zdejšího hrobníka Daňková,“ popisuje Radko Háněl v
článku Dýchánek u paní Terézy sepsaném podle vyprávění jedné z
tehdejších účastnic, Anny Hánělové-Pečenkové.
Za klavír usedl mladý pianista František Jandl, vesničanky tak poprvé
mohly slyšet skladby Beethovena, Čajkovského, Mendelssohna, Smetany nebo
Wagnera. „Jádro, obsah, tón rozhovoru udávala spisovatelka sama. Byl
zcela jiný, než na jaký byla dosud zvyklá velká většina z nás.
Sdružoval, těšil, povznášel a uchvacoval nás všecky, jako na novém světě
jsme se cítily,“ popisovala Anna Hánělová-Pečenková. Na dýcháncích se
recitovaly verše Erbena, Havlíčka Borovského... Vesničanky se
podivovaly, „kterak to pan spisovatel dovedl pěkně napsat – zrouna jak
by u toho byl“.
A jak posléze v korespondenci s Novákovou píše (v nedatovaném dopise
uloženém v Památníku národního písemnictví) pokrokový řídící učitel
Chalupník: „Je nad jiné patrno, jak dýchánky příznivý měly vliv – abych
tak řekl – na interreligizování prosečských poměrů a jak jimi učiněn byl
vážný počátek, že lidé dobří různých stavů a vyznání našli konečně
cesty, po nichž společně v pokoji a lásce možno jim kráčeti.“
Přestože se po útocích mužské části obce staly dýchánky až disidentskou
záležitostí, Nováková v nich neúnavně a navzdory neblahému veřejnému
mínění pokračovala. Proč?
„Sedávala jsem opodál, často se zastřenýma očima, aby unikal mi čas i
místo, a naslouchala jsem klavíru rozezvučenému jakoby zázrakem vším
utrpením,“ píše Nováková v nekrologu Za Františkem Jandlem poté, co
mladý pianista umírá na zápal plic, který si přivodil, když se do
Proseče brodil sněhem při cestě na jeden z dýchánků.
Pro spisovatelku byly dýchánky psychoterapií. Její prvorozené dítě se
narodilo mrtvé, syn Theodor se utopil ve dvaadvaceti letech v Labi,
dcera Marie zemřela ve čtrnácti a Ludmila v devatenácti. Syn Vladimír
spáchal sebevraždu (sebevrazi byli na vesnici v opovržení pohřbíváni za
zdmi hřbitova, jak Nováková popisuje v jedné své povídce). Přežili jen
dva její synové, Arne a Jaroslav. Ostatní děti pochovala.
Dýchánky pro ni byly také logickým pokračováním toho, co už dříve
dělala v Praze a Litomyšli, tedy neúnavnou snahou o vzdělání žen a tím i
jejich zrovnoprávnění.
„Čaje“ jí ale rovněž poskytovaly literární materiál. Mnohé z drsných
vesnických příběhů se až s dokumentární autentičností objevily v jejích
knihách. A dost možná se od vesničanek sama učila, jak čelit ranám
osudu.
Uznání se Nováková na vsi nedočkala. Šikanovaná a utrápená zemřela v
prosečské „nejsmutnější chalupě na světě“ roku 1912. Její snahy v
Proseči ocenili až půl století po spisovatelčině smrti. Teprve v letech
1956–1996 se v katolickém kostele sloužila za Terézu Novákovou rok co
rok mše jako dodatečné zadostiučinění.
Od loňského roku obyvatelé Proseče u Skutče, katolíci i evangelíci,
svorně tradici čajů - tentokrát pro ženy i muže všech vrstev – znovu
obnovili.
pátek 29. listopadu 2013
středa 18. září 2013
úterý 3. září 2013
Jan Amos Komenský: Od živého tvora přes vzdělání až k lidskosti
Ilustrace pro galerie-ne.cz
http://www.galerie-ne.cz/profily/detail/id/81/jan-amos-komensky-od-ziveho-tvora-pres-vzdelani-az-k-lidskosti
Rodinná tragédie v podobě smrti jeho blízkých, zatuchlost středověkého
školského systému a později i překotné události pobělohorských let
vlastně paradoxně pomohly zrodu fenoménu jménem Komenský, zrodu
osobnosti muže, jenž zanechal už během svého života jasně čitelnou stopu
nejen v akademických kruzích po celé Evropě, ale i v životech
obyčejných lidí. Komenský byl pokrokář, který nosil v hlavě smělé plány
na kulturní obrodu českého národa, byl zdravě tvrdohlavý a odhodlaný
sepsat a vydat v českém jazyce knihy, které zpřístupní vědecké poznatky
všem, a zařadí tak český národ mezi nejvzdělanější národy světa. Byl
vizionář, jenž se nebál vyslovit pochybnosti, bojovat proti špatným
myšlenkám jiných a který konečně vyslovil svým celoživotním konáním
jasné ne nevzdělanému národu.
Jan Amos Komenský pocházel ze Slovácka, z dobrých poměrů a o jeho osudu měl otec Martin poměrně jasno. Chlapec se měl stát hospodářem, vinařem a správcem rodinného majetku. Jan začal samozřejmě navštěvovat také bratrskou školu a tam si jeho nadání už tehdy všiml biskup Lánecký, muž, který sehrál později v jeho životě významnou roli.
enže události vzaly rychlý spád a už v roce 1604 se stal Jan úplným sirotkem. Nejdříve se jej ujala otcova sestra Zuzana. Ale počátek 17. století byl pro Moravu poměrně krutý. Komenský se stal záhy přímým svědkem válečných událostí, to když vtrhla na moravské území vojska uherského pána Štěpána Bočkaje, jenž měl sice jakési svoje politické důvody, ale jeho vojáci se přísně drželi svého řemesla a uplatňovali ho bez milosti i na obyčejných lidech: loupili, vraždili a páchali zvěrstva.
Žák má uši na zádech
Od živého tvora přes vzdělání až k lidskosti
Nepohodlný Komenský v Čechách, respektovaný Komenský v Evropě
Ilustrace pro galerie-ne.cz
http://www.galerie-ne.cz/profily/detail/id/81/jan-amos-komensky-od-ziveho-tvora-pres-vzdelani-az-k-lidskosti
Janu Amosi Komenskému bylo 12 let, když mu náhle zemřel otec, o
několik měsíců později matka a zakrátko nato umírají i jeho dvě sestry.
Nebýt těchto nešťastných událostí, čekala by ho nejspíš podobná životní
cesta jako jeho rodiče, totiž že by se stal řemeslníkem a správcem
rodinného majetku. Jenže už od začátku se nic v životě tohoto chlapce
nevyvíjelo podle šablony.
Jan Amos Komenský pocházel ze Slovácka, z dobrých poměrů a o jeho osudu měl otec Martin poměrně jasno. Chlapec se měl stát hospodářem, vinařem a správcem rodinného majetku. Jan začal samozřejmě navštěvovat také bratrskou školu a tam si jeho nadání už tehdy všiml biskup Lánecký, muž, který sehrál později v jeho životě významnou roli.
enže události vzaly rychlý spád a už v roce 1604 se stal Jan úplným sirotkem. Nejdříve se jej ujala otcova sestra Zuzana. Ale počátek 17. století byl pro Moravu poměrně krutý. Komenský se stal záhy přímým svědkem válečných událostí, to když vtrhla na moravské území vojska uherského pána Štěpána Bočkaje, jenž měl sice jakési svoje politické důvody, ale jeho vojáci se přísně drželi svého řemesla a uplatňovali ho bez milosti i na obyčejných lidech: loupili, vraždili a páchali zvěrstva.
Jan s tetou před vojáky utekl do lesa a ihned po skončení bojů prchnul
na statek po rodičích do Neradic, ale vojáci se nakonec dostali i tam a
celé dědictví lehlo popelem. Po těchto událostech se na několik let
informace o jeho osudu ztrácejí, snad měl údajně nějakou dobu pracovat
ve mlýně na hospodářství svých poručníků, podle jiných byl pastýřem
ovčích stád. Ať to bylo jakkoliv, tento dramatický start do života sice
na chvíli zbrzdil jeho rozlet, ale Komenského nemohlo zastavit nic. A
nakonec měl i trochu toho štěstí.
Biskup Lánecký po zklidnění situace na Moravě po nadaném Komenském
pátral a jeho velkým přičiněním začal Jan v šestnácti letech studovat
latinskou bratrskou školu v Přerově. Janova houževnatost byl nesmírná,
objem učiva pro jiné žáky na deset let zvládl během tří let a bylo
jasné, že musí odejít jinam. Německé univerzity a akademie se těšily
velkému uznání, byly proslulé, a tak nebylo pochyb, jakým směrem se
vydat. Po akademii v Herbornu začal Komenský studovat i na slavné
univerzitě v Heidelberku. V roce 1614 se rozhodl vrátit domů a začít
postupně pracovat na změnách, které české školy potřebovaly. Po příjezdu
ho nečekalo nic nového, co by sám nepoznal. Školu našel v úplně stejném
stavu, jako když z ní odcházel. Děti se dál mořily třeba deset let s
látkou, kterou by mohly zvládnout za rok, učitelé je dál bili a latina
se učila úplně stejně zpaměti bez porozumění jako kdysi. Žáci útrpně
čekali na změnu, která nepřicházela, ale Komenského představa o nápravě
už měla v té době jasné kontury.
Žák má uši na zádech
Středověké školství mělo o vzdělávání dětí jasnou představu, učení je
mučení a jediná metoda, která může povzbudit žákovu píli, je bití. Žádná
zábava se nepřipouští, škola je místem utrpení a ran. Obrázek
středověkého učitele je také snadno rozpoznatelný – zachmuřelý muž s
rákoskou nebo holí v ruce, nejčastěji s oběma. V páchnoucí třídě sedí
naproti němu v lavicích chlapci učící se zpaměti latinu, které
nerozumějí, a užívají „výsady“, kterou jim systém středověkého školství
nabízí. Dívky ji požívat nemůžou, ty zůstávají doma, jejich jediným
úkolem je připravit se na roli hospodyně a matky. Středověká škola
zkrátka neměla dobrou pověst, ani Komenský, díky kterému se nakonec
poměry ve školství změnily k lepšímu, na ni nevzpomínal rád, což jasně
ilustrují jeho vlastní slova: „Byl jsem jedním z mnoha tisíců ubohých
človíčků, jejichž kvetoucí léta mládí, strávená školskými tlachy, byla
bídně zmařena.“
Přísloví o žákových uších na zádech z úvodu pak výjev atmosféry ve
středověké škole jednoznačně dokresluje. Komenský to zažil na vlastní
kůži, moc dobře věděl, jak zkostnatělé středověké školství systematicky
ubíjí v dětech jejich přirozenou zvídavost, jak bezduché drilování
latiny, četba ze staletých učebnic, soustavné bití a neporozumění ničemu
už od raného dětství v žácích vytváří jasný a pevný odpor ke vzdělání.
Od živého tvora přes vzdělání až k lidskosti
Komenský byl přesvědčen o správnosti všech svých kroků, které činil,
aby se změny uvedly do pohybu. Jasně si stál za svým odhodláním, že
jedině přes vzdělání vede cesta nejen ven, ale hlavně dál a právě
vzdělání že je jediný možný prostředek, jak vytvořit kulturní
společnost, v níž žijí lidé, ne „živí tvorové“. Škola, a ta
zprostředkovává vzdělání, je dílna lidskosti, neboť vzdělání činí podle
Komenského ze „živých tvorů“ lidi v pravém slova smyslu. Každý z nás,
kdo jsme se narodili, se máme stát člověkem, a proto se musíme
vzdělávat. Myšlenka, která žije trvale, jejíž přesah do současnosti je
jednoznačný a jež jako kdyby mluvila přes několik století i na nás.
Aby ale mohl Komenský všechny svoje představy přetavit ve skutečnost,
čekala ho nejen dlouhá práce na vytváření řady učebnic, metodiky a
podpůrných materiálů, ale musel se vypořádat i s odporem svého okolí.
Přesvědčení, že je nutné vzdělávat všechny vrstvy obyvatel, naráželo na
silný odpor bohatých, Komenský ale se sebejistým odhodláním sobě
vlastním odpovídal stále stejně "…všichni musejí být vzdělaní, aby
věděli, jak žít a čeho chtějí v životě dosáhnout.“ Bez ohledu na
konflikty, do kterých se často kvůli tomuto svému odhodlání dostával,
prosazoval svoji myšlenku „že vzdělání je právem všech“ i v případě
dívek – což dostávalo vrchnost do varu, na co prý bude vzdělaná
ženština? Na co bude císaři vzdělaný a samostatně uvažující národ?
Vzdělání je pro vládce nebezpečné, protože učí lidi myslet.
Komenský tak díky svému přesvědčení dokázal na poli pedagogiky vytvořit
dílo obrovské kvality a váhy, kromě odborných spisů teologických,
filosofických a didaktických byla Komenského síla hlavně v tom, že měl
jako učitel vlastní zkušenost s „živým“ žákem z masa a kostí. Kromě
jasné představy o systému jednotlivých stupňů školy, výukových metodách
nebo vyučovacích předmětech vytvořil do té doby docela ojedinělé dílo
Informatorium školy mateřské. To, co dnes považujeme za naprostou
samozřejmost, tedy předškolní vzdělávání a výchovu, působilo ale tehdy
jako zjevení. Do této chvíle se nikdo nezabýval předškolní výchovou dětí
v rodině, nikdo matkám, a tedy ženám bez práva na vzdělání neporadil,
nikdo se nezajímal. A pak přišlo Informatorium, které poskytlo ženám s
malými dětmi jakýsi „návod“, jak se starat o nejmladší děti od narození
až do šesti let. Komenský měl celý školský systém dobře promyšlený a
tento spis jen podtrhuje jasnou posloupnost jeho myšlenek a dokazuje
jeho jedinečnost.
Nemá smysl opakovat na tomto místě názvy všech didaktických i
filosofických spisů, kterými Komenský dotahoval postupně svoje záměry ke
zdárnému cíli a kterými položil základ dnešnímu systému, ale má smysl
si na tomto místě otevřeně říci, že Komenského přesvědčení vzepřít se
nevůli a nechuti, odhodlání píchnout do vosího hnízda i za cenu vlastní
nepohody a soustavně pracovat na změně je jediná cesta; cesta, jak lze
opravdu něco změnit.
Nepohodlný Komenský v Čechách, respektovaný Komenský v Evropě
Komenský byl nekonečný optimista, po uzavření vestfálského míru mu bylo
jasné, že s pobytem v Čechách je definitivní konec, ale ani přesto
nepřestal důvěřovat své idee o významu vzdělání a výchovy. Komenského
myšlenky ani činy se v Čechách nikomu nehodily, nelíbily a také události
let pobělohorských jej nakonec přinutily k odchodu do exilu. Odmítl
konvertovat ke katolictví a jako příslušník Jednoty bratrské pak tedy
část svého života strávil skrýváním a později prací v zahraničí, kde
jeho vliv postupně sílil. Jako vědec a pedagog byl opakovaně zván na
přednášky po celé nekatolické Evropě, přijal pozvání na přednáškové
turné do anglického parlamentu, podílel se na reformě švédského
školského systému, svoje názory v praxi si mohl částečně ověřit např. u
dvora uherského knížete Rákocziho, u kterého měl realizovat část reformy
školství. Ale ať pracoval
Komenský kdekoli, nebo ať přednášel o filosofii, teologii, pedagogice
nebo výchově, závěr byl vlastně pořád podobný – Komenský byl osobnost
přesahující svou dobu.
Jedno je však také naprosto zřejmé, Komenský nikdy nedostal od českého
národa takovou příležitost, jakou mu nabízely pokrokově smýšlející
národy po celé tehdejší nekatolické Evropě. Naopak. Byl vlastními lidmi
pronásledován, do vlasti se vrátit nemohl a v zahraničí, kde ho dokázali
docenit, také zemřel. Svoje neúnavné přesvědčení a pedagogické myšlenky
s sebou přinášel kamkoliv, kde se ocitl. V celém jeho životním působení
je jasně čitelné odhodlání říci ne nevědomosti, zatuchlosti, hlouposti a
podřízenosti. Je to síla víry ve vlastní přesvědčení, síla lidskosti,
rozumu a dobré vůle něco změnit. Je to také laskavost a touha zlepšovat a
předávat.
V kontextu různých události současného světa si tak pořád víc
uvědomujeme, jakým zdrojem inspirace pro nás Komenský je i v dnešní
době. Jeho hlasité NE nevzdělanému národu nabírá každým dnem i dnes
jasnějších obrysů, v jaké úctě k němu a jeho ne je třeba se pohybovat,
protože to byl právě on, kdo se rozhodl „vzít knihy z rukou učenců a
nabídnout možnost vědět všem.“ Vzdělání a snadný přístup k němu je dnes
běžnou součástí života, je ale dobré si občas připomenout, jaké NE stálo
na počátku poznání a vědění každého z nás a jak toto vědění, dnes
nazýváno vzdělání, pomohlo každému z nás stát se lidmi ve smyslu
Komenského odkazu, tj. lidmi, kteří vědí „jak žít a čeho chtějí v životě
dosáhnout.“
Autor: Eva Zahradnická![]() |
J. A. Komenský (Schola Ludus) |
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)