Ilustrace pro galerie-ne.cz
http://www.galerie-ne.cz/profily/detail/id/81/jan-amos-komensky-od-ziveho-tvora-pres-vzdelani-az-k-lidskosti
Janu Amosi Komenskému bylo 12 let, když mu náhle zemřel otec, o
několik měsíců později matka a zakrátko nato umírají i jeho dvě sestry.
Nebýt těchto nešťastných událostí, čekala by ho nejspíš podobná životní
cesta jako jeho rodiče, totiž že by se stal řemeslníkem a správcem
rodinného majetku. Jenže už od začátku se nic v životě tohoto chlapce
nevyvíjelo podle šablony.
Jan Amos Komenský pocházel ze Slovácka, z dobrých poměrů a o jeho osudu měl otec Martin poměrně jasno. Chlapec se měl stát hospodářem, vinařem a správcem rodinného majetku. Jan začal samozřejmě navštěvovat také bratrskou školu a tam si jeho nadání už tehdy všiml biskup Lánecký, muž, který sehrál později v jeho životě významnou roli.
enže události vzaly rychlý spád a už v roce 1604 se stal Jan úplným sirotkem. Nejdříve se jej ujala otcova sestra Zuzana. Ale počátek 17. století byl pro Moravu poměrně krutý. Komenský se stal záhy přímým svědkem válečných událostí, to když vtrhla na moravské území vojska uherského pána Štěpána Bočkaje, jenž měl sice jakési svoje politické důvody, ale jeho vojáci se přísně drželi svého řemesla a uplatňovali ho bez milosti i na obyčejných lidech: loupili, vraždili a páchali zvěrstva.
Jan s tetou před vojáky utekl do lesa a ihned po skončení bojů prchnul
na statek po rodičích do Neradic, ale vojáci se nakonec dostali i tam a
celé dědictví lehlo popelem. Po těchto událostech se na několik let
informace o jeho osudu ztrácejí, snad měl údajně nějakou dobu pracovat
ve mlýně na hospodářství svých poručníků, podle jiných byl pastýřem
ovčích stád. Ať to bylo jakkoliv, tento dramatický start do života sice
na chvíli zbrzdil jeho rozlet, ale Komenského nemohlo zastavit nic. A
nakonec měl i trochu toho štěstí.
Biskup Lánecký po zklidnění situace na Moravě po nadaném Komenském
pátral a jeho velkým přičiněním začal Jan v šestnácti letech studovat
latinskou bratrskou školu v Přerově. Janova houževnatost byl nesmírná,
objem učiva pro jiné žáky na deset let zvládl během tří let a bylo
jasné, že musí odejít jinam. Německé univerzity a akademie se těšily
velkému uznání, byly proslulé, a tak nebylo pochyb, jakým směrem se
vydat. Po akademii v Herbornu začal Komenský studovat i na slavné
univerzitě v Heidelberku. V roce 1614 se rozhodl vrátit domů a začít
postupně pracovat na změnách, které české školy potřebovaly. Po příjezdu
ho nečekalo nic nového, co by sám nepoznal. Školu našel v úplně stejném
stavu, jako když z ní odcházel. Děti se dál mořily třeba deset let s
látkou, kterou by mohly zvládnout za rok, učitelé je dál bili a latina
se učila úplně stejně zpaměti bez porozumění jako kdysi. Žáci útrpně
čekali na změnu, která nepřicházela, ale Komenského představa o nápravě
už měla v té době jasné kontury.
Žák má uši na zádech
Středověké školství mělo o vzdělávání dětí jasnou představu, učení je
mučení a jediná metoda, která může povzbudit žákovu píli, je bití. Žádná
zábava se nepřipouští, škola je místem utrpení a ran. Obrázek
středověkého učitele je také snadno rozpoznatelný – zachmuřelý muž s
rákoskou nebo holí v ruce, nejčastěji s oběma. V páchnoucí třídě sedí
naproti němu v lavicích chlapci učící se zpaměti latinu, které
nerozumějí, a užívají „výsady“, kterou jim systém středověkého školství
nabízí. Dívky ji požívat nemůžou, ty zůstávají doma, jejich jediným
úkolem je připravit se na roli hospodyně a matky. Středověká škola
zkrátka neměla dobrou pověst, ani Komenský, díky kterému se nakonec
poměry ve školství změnily k lepšímu, na ni nevzpomínal rád, což jasně
ilustrují jeho vlastní slova: „Byl jsem jedním z mnoha tisíců ubohých
človíčků, jejichž kvetoucí léta mládí, strávená školskými tlachy, byla
bídně zmařena.“
Přísloví o žákových uších na zádech z úvodu pak výjev atmosféry ve
středověké škole jednoznačně dokresluje. Komenský to zažil na vlastní
kůži, moc dobře věděl, jak zkostnatělé středověké školství systematicky
ubíjí v dětech jejich přirozenou zvídavost, jak bezduché drilování
latiny, četba ze staletých učebnic, soustavné bití a neporozumění ničemu
už od raného dětství v žácích vytváří jasný a pevný odpor ke vzdělání.
Od živého tvora přes vzdělání až k lidskosti
Komenský byl přesvědčen o správnosti všech svých kroků, které činil,
aby se změny uvedly do pohybu. Jasně si stál za svým odhodláním, že
jedině přes vzdělání vede cesta nejen ven, ale hlavně dál a právě
vzdělání že je jediný možný prostředek, jak vytvořit kulturní
společnost, v níž žijí lidé, ne „živí tvorové“. Škola, a ta
zprostředkovává vzdělání, je dílna lidskosti, neboť vzdělání činí podle
Komenského ze „živých tvorů“ lidi v pravém slova smyslu. Každý z nás,
kdo jsme se narodili, se máme stát člověkem, a proto se musíme
vzdělávat. Myšlenka, která žije trvale, jejíž přesah do současnosti je
jednoznačný a jež jako kdyby mluvila přes několik století i na nás.
Aby ale mohl Komenský všechny svoje představy přetavit ve skutečnost,
čekala ho nejen dlouhá práce na vytváření řady učebnic, metodiky a
podpůrných materiálů, ale musel se vypořádat i s odporem svého okolí.
Přesvědčení, že je nutné vzdělávat všechny vrstvy obyvatel, naráželo na
silný odpor bohatých, Komenský ale se sebejistým odhodláním sobě
vlastním odpovídal stále stejně "…všichni musejí být vzdělaní, aby
věděli, jak žít a čeho chtějí v životě dosáhnout.“ Bez ohledu na
konflikty, do kterých se často kvůli tomuto svému odhodlání dostával,
prosazoval svoji myšlenku „že vzdělání je právem všech“ i v případě
dívek – což dostávalo vrchnost do varu, na co prý bude vzdělaná
ženština? Na co bude císaři vzdělaný a samostatně uvažující národ?
Vzdělání je pro vládce nebezpečné, protože učí lidi myslet.
Komenský tak díky svému přesvědčení dokázal na poli pedagogiky vytvořit
dílo obrovské kvality a váhy, kromě odborných spisů teologických,
filosofických a didaktických byla Komenského síla hlavně v tom, že měl
jako učitel vlastní zkušenost s „živým“ žákem z masa a kostí. Kromě
jasné představy o systému jednotlivých stupňů školy, výukových metodách
nebo vyučovacích předmětech vytvořil do té doby docela ojedinělé dílo
Informatorium školy mateřské. To, co dnes považujeme za naprostou
samozřejmost, tedy předškolní vzdělávání a výchovu, působilo ale tehdy
jako zjevení. Do této chvíle se nikdo nezabýval předškolní výchovou dětí
v rodině, nikdo matkám, a tedy ženám bez práva na vzdělání neporadil,
nikdo se nezajímal. A pak přišlo Informatorium, které poskytlo ženám s
malými dětmi jakýsi „návod“, jak se starat o nejmladší děti od narození
až do šesti let. Komenský měl celý školský systém dobře promyšlený a
tento spis jen podtrhuje jasnou posloupnost jeho myšlenek a dokazuje
jeho jedinečnost.
Nemá smysl opakovat na tomto místě názvy všech didaktických i
filosofických spisů, kterými Komenský dotahoval postupně svoje záměry ke
zdárnému cíli a kterými položil základ dnešnímu systému, ale má smysl
si na tomto místě otevřeně říci, že Komenského přesvědčení vzepřít se
nevůli a nechuti, odhodlání píchnout do vosího hnízda i za cenu vlastní
nepohody a soustavně pracovat na změně je jediná cesta; cesta, jak lze
opravdu něco změnit.
Nepohodlný Komenský v Čechách, respektovaný Komenský v Evropě
Komenský byl nekonečný optimista, po uzavření vestfálského míru mu bylo
jasné, že s pobytem v Čechách je definitivní konec, ale ani přesto
nepřestal důvěřovat své idee o významu vzdělání a výchovy. Komenského
myšlenky ani činy se v Čechách nikomu nehodily, nelíbily a také události
let pobělohorských jej nakonec přinutily k odchodu do exilu. Odmítl
konvertovat ke katolictví a jako příslušník Jednoty bratrské pak tedy
část svého života strávil skrýváním a později prací v zahraničí, kde
jeho vliv postupně sílil. Jako vědec a pedagog byl opakovaně zván na
přednášky po celé nekatolické Evropě, přijal pozvání na přednáškové
turné do anglického parlamentu, podílel se na reformě švédského
školského systému, svoje názory v praxi si mohl částečně ověřit např. u
dvora uherského knížete Rákocziho, u kterého měl realizovat část reformy
školství. Ale ať pracoval
Komenský kdekoli, nebo ať přednášel o filosofii, teologii, pedagogice
nebo výchově, závěr byl vlastně pořád podobný – Komenský byl osobnost
přesahující svou dobu.
Jedno je však také naprosto zřejmé, Komenský nikdy nedostal od českého
národa takovou příležitost, jakou mu nabízely pokrokově smýšlející
národy po celé tehdejší nekatolické Evropě. Naopak. Byl vlastními lidmi
pronásledován, do vlasti se vrátit nemohl a v zahraničí, kde ho dokázali
docenit, také zemřel. Svoje neúnavné přesvědčení a pedagogické myšlenky
s sebou přinášel kamkoliv, kde se ocitl. V celém jeho životním působení
je jasně čitelné odhodlání říci ne nevědomosti, zatuchlosti, hlouposti a
podřízenosti. Je to síla víry ve vlastní přesvědčení, síla lidskosti,
rozumu a dobré vůle něco změnit. Je to také laskavost a touha zlepšovat a
předávat.
V kontextu různých události současného světa si tak pořád víc
uvědomujeme, jakým zdrojem inspirace pro nás Komenský je i v dnešní
době. Jeho hlasité NE nevzdělanému národu nabírá každým dnem i dnes
jasnějších obrysů, v jaké úctě k němu a jeho ne je třeba se pohybovat,
protože to byl právě on, kdo se rozhodl „vzít knihy z rukou učenců a
nabídnout možnost vědět všem.“ Vzdělání a snadný přístup k němu je dnes
běžnou součástí života, je ale dobré si občas připomenout, jaké NE stálo
na počátku poznání a vědění každého z nás a jak toto vědění, dnes
nazýváno vzdělání, pomohlo každému z nás stát se lidmi ve smyslu
Komenského odkazu, tj. lidmi, kteří vědí „jak žít a čeho chtějí v životě
dosáhnout.“
Autor: Eva ZahradnickáJ. A. Komenský (Schola Ludus) |
Skvělej článek a skvělý ilustrace! //Máš víc věcí na plátně, něco na prodej?
OdpovědětVymazat